Czy znajomość historii może się przydać dzisiaj zarządzającym w przemyśle?

Historia uczy nas, że historia niczego nas nie nauczyła – doszedł do wniosku Georg Hegel, niemiecki filozof z przełomu XVIII i XIX wieku. Mimo wszystko warto znać historię, żeby lepiej zrozumieć kontekst zachodzących w świecie zmian i lepiej dostrzegać popełniane nieustannie błędy. Również w przemyśle znajomość historii może okazać się bardzo pomocna. Nie chodzi tu o znajomość historii ogólnej, ale konkretnie historii wytwarzania. Ludzkość od zamierzchłych czasów zajmuje się produkcją wszelkich dóbr. To według niektórych specjalistów wyróżnia nas od zwierząt. Można sobie zadać pytanie – Co wytwarzanie narzędzi z kamienia lub organizacja warsztatu kowala ma wspólnego z obecną sytuacją w mojej fabryce? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w książce Christophera Rossera „History of Manufacturing. From the Stone Age to Lean Manufacturing and Beyond”. Jest to napisane bardzo przystępnym językiem kompendium wiedzy o historii produkcji. Autor w niezwykle ciekawy sposób opisuje zmiany zachodzące w przemyśle wytwórczym, wskazując przyczyny tych zmian, ale również wyjaśniając porażki innowatorów, próbujących wprowadzać zmiany w tradycyjnych sposobach produkcji. Oczywiście nie zabrakło omówienia systemu produkcyjnego Toyoty i jego znaczenia dla rozwoju procesów nie tylko wytwórczych. W książce znajdziemy również odniesienia do roli technologii informatycznej w przemyśle (w tym nieortodoksyjne spojrzenie na rolę systemu SAP i ocena osławionego już Przemysłu 4.0). „Historia wytwarzania…” to ciekawa pozycja, z którą warto się zapoznać.

Podobne wpisy

  • OEE – cz. 2/2

    W poprzednim artykule (OEE – PODEJŚCIE PRAKTYCZNE cz. I) omówiłem czym jest OEE oraz w jaki sposób jest ten wskaźnik zbudowany. Dziś skoncentruję się na różnych podejściach do obliczania wskaźnika oraz na różnicy między OEE oraz UTILIZATION. Wbrew pozorom nie jest to temat łatwy. Sam spotkałem się z 3 różnymi podejściami do OEE, a być…

  • „Kto pyta…” może łatwiej rozwiązywać problemy!

    „Na pewno nie zgodzą się!” Zapewne nie raz zdarzyło się Wam słyszeć takie zdanie w sytuacji, gdy dla rozwiązania jakiegoś problemu należało uzyskać wsparcie z innego działu, od dostawcy lub od klienta. W trakcie prowadzonych przeze mnie warsztatów optymalizacyjnych okazało się, że kluczową sprawą było uzyskanie odpowiedniej ilości miejsca w warsztacie na dodatkowe wyposażenie do…

  • Problem Solving cz.2/3

    W poprzednim artykule omówiłem dwa pierwsze powody przez które moim zdaniem rozwiązywanie problemów nie działa tak jak powinno. Dzisiaj zajmiemy się trzecim. Z pewnością nie są to wszystkie powodyi wierzę, że każdy z czytelników może przedstawić swoje własne. Zachęcam do komentowania artykułu! Zanim podam powód trzeci, taka ciekawostka. Często słyszę „…Panie Jacku, nie mamy zasobów…

  • Problem Solving cz.1/3

    Przede wszystkim każdy z nas musi sobie uświadomić,że skuteczny System Rozwiązywania Problemów jest podstawą działania każdej nowoczesnej firmy. To właśnie umiejętność rozwiązywania problemów, decyduje o tym, czy nasza organizacja potrafi być konkurencyjna na rynku, czy się rozwija, czy redukuje koszty operacyjne, czy też trwa w stagnacji lub toczy nieustanne boje z Klientami,a może tylko gasi…

  • OEE – cz. 1/2

    OEE, czyli Overall Equipment Effectiveness, jest wskaźnikiem dzięki któremu dowiesz się na jakim poziomie znajduje się Całkowita Efektywność Wyposażenia w Twojej organizacji. Wskaźnik ten bierze pod uwagę trzy elementy: Dostępność, Wydajność oraz Jakość i to często jest koniec jeżeli chodzi o rozumienie samego wskaźnika. W tym artykule chcę Ci zwrócić uwagę na kilka podstawowych elementów,…

  • Problem Solving cz.3/3

    POWÓD CZWARTY — ROZWIĄZYWANIE NIEWŁAŚCIWYCH PROBLEMÓW W poprzednim artykule opisałem trzeci powód, którym było intuicyjne zastosowanie narzędzi. Temat jest o tyle ważny, że prostota 5Why czy diagramu Ishikawy jest myląca i tylko pozornie prosta. Natomiast, oczywiście w organizacji mogą być osoby, które doskonale wiedzą jak się tymi narzędziami posługiwać, a wciąż firma boryka się z…

Dodaj komentarz